Wat te doen met openstaande schulden?

Geplaatst op

Als je een zelfstandig ondernemer bent, dan is het natuurlijk gebruikelijk dat je bepaalde risico’s neemt die een ander misschien wat minder snel zal nemen. Dat is nou precies waar ondernemen om draait! Je neemt (financieel) risico met de overtuiging dat de financiële investeringen zichzelf uiteindelijk zullen terugbetalen. Toch zijn er bepaalde financiële zaken waar een ondernemer eigenlijk alleen meer last van kan hebben. Een voorbeeld hiervan is wanneer je klanten niet (op tijd) betalen. Natuurlijk kan het vaak gewoon gaan om een menselijke vergissing of dat de factuur zoek is geraakt. Desalniettemin is het erg vervelend om lang op je geld te moeten zitten wachten. Heb je toevallig zo een klant die inmiddels al veel van je geduld heeft gevraagd? Wil je graag ondertussen je geld ontvangen? Dan hebben we in deze blog voor je uitgezet welke stappen je kunt nemen om zo snel mogelijk aan je geld te komen zonder dat je je klanten een onprettig gevoel geeft.

Stap 1: stuur een herinnering

Een herinnering sturen is vaak de eerste stap die moet worden uitgevoerd. Het is namelijk bijzonder onredelijk om, een dat na de vervaltermijn van de eerste factuur een incassobureau in te schakelen. Hier kun je het beste nog maar eventjes mee wachten. Vanzelfsprekend heb je recht op je geld, en zou je kunnen stellen dat degene die nog niet betaald heeft hier maar direct wat verandering in moet brengen! Toch is het zo dat een beetje coulance vaak een erg positief effect heeft op de langere termijn. Als je namelijk laat zien dat je wat flexibel bent, dan is er een goede kans dat de klant de volgende keer wederom bij jou een bestelling of aankoop zal doen. Dat betekent dat je dus meer profijt kunt hebben van dezelfde klant! Stuur daarom als eerste een herinnering, maar geef daarbij wel aan dat een tweede herinnering kosten met zich meebrengt.

Stap 2: stuur een herinnering + extra kosten

Als je nog steeds geen reactie hebt ontvangen nadat de betaaltermijn van de eerste herinnering is verstreken, dan is het aan te raden om een tweede herinnering te versturen. Ditmaal met een extra bedrag bovenop het oorspronkelijke bedrag. Dit zijn kosten die in rekening gebracht moeten worden omdat je nu inmiddels een dossier hebt moeten bijhouden, je meermaals actie moet ondernemen en omdat je zelf met je onderneming mogelijk ook betalingsachterstanden oploopt. Om dit allemaal te kunnen dekken wordt er dus een extra bedrag toegevoegd aan de factuur voor de (niet betalende) klant. Hopelijk trekt dit ze over de streep om op korte termijn te betalen.

Stap 3: schakel een incassobureau in

Inmiddels heb je mogelijk al wat herinneringen verstuurd en heb je nog steeds je geld niet ontvangen. Op dat moment begint het misschien een klein beetje een hoofdpijndossier te worden. Zodra je merkt dat je door de niet betalende klant achterstand begint op te lopen in je eigen werkzaamheden of administratie, dan is het tijd om een incassobureau in te schakelen die jou dit werk uit handen neemt. Zo kun jij je volledig focussen op het runnen van je onderneming en hoef je je niet meer af te vragen Of je je geld ontvangt, maar enkel WANNEER. Dat vooruitzicht is al stukken prettiger!

Gerelateerde berichten

Over ons

Check onze informatieve blogs voor interessante inzichten in het MKB en hoe daarin te slagen.

Contactgegevens

Via info @ sos-mkb.nl neem je eenvoudig contact met ons op. We beantwoorden je vragen zo snel mogelijk.

© 2024 Alle rechten voorbehouden