Dit is de toegevoegde waarde van online marketing advies

Geplaatst op

Het komt nog vaak voor: ondernemers die starten met online marketing zonder eerst te investeren in online marketing advies. Het gevolg is dat er vaak van alles wordt uitgeprobeerd zonder dat er een duidelijk plan is. Om nog maar te zwijgen over concrete doelstellingen die behaald moeten worden.

Hoewel deze aanpak natuurlijk met de beste intenties wordt uitgevoerd, kost het vaak onderaan de streep een Mount Everest aan euro’s en ben je geen steek verder gekomen. Sta je dus op het punt om te investeren in online marketing? Investeer dan als eerste stap in online marketing advies. Op die manier is de kans op een goed rendement een stuk groter dan wanneer je zelf maar ‘gewoon’ aan de slag gaat.

Maar helaas is niet bij ieder bedrijf budget beschikbaar om in online marketing advies te investeren. Daarom delen we in dit artikel een aantal waardevolle tips met je zodat je toch zelf aan de slag kunt gaan en daarbij de kans op kostbare fouten kleiner maakt.

Start met een zoekwoordenonderzoek

Wat ons betreft is een zoekwoordenonderzoek de basis van online marketing. Met een zoekwoordenonderzoek breng je namelijk in kaart waar je doelgroep online naar zoekt. Door de zoekvolumes van de verschillende zoekwoorden te verzamelen krijg je een grof beeld van het totale marktpotentieel dat online aanwezig is.

Wat dat betreft kun je een zoekwoordenonderzoek dan ook vergelijken met een marktonderzoek. Met de uitkomsten kun je diverse dingen doen, bijvoorbeeld:

•          Landingspagina’s maken op relevante zoekwoorden waarop je doelgroep daadwerkelijk zoekt

•          Google advertenties opzetten waarin je zoekwoorden verwerkt zodat je doelgroep je producten en/of diensten online kan vinden

•          Content voor social media maken, afgestemd op de informatie waar je doelgroep daadwerkelijk behoefte aan heeft

Dit zijn slechts enkele voorbeelden van wat je met de uitkomsten van een zoekwoordenonderzoek kunt doen. Het loont dus om je online marketingactiviteiten te starten met het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek.

Stem online marketing kanalen op elkaar af

Het mooie van online marketing is dat er enorm veel mogelijkheden zijn om je doelgroep online te bereiken. Maar dat is ook precies het nadeel van online marketing. Je loopt namelijk het risico dat de online kanalen die je benut niet goed op elkaar zijn afgestemd, waardoor er bijvoorbeeld verwarring kan ontstaan bij je doelgroep. Dat wil je niet, want dan verlies je al snel de aandacht. Zorg er dus voor dat alles wat je doet op elkaar is afgestemd.

Een simpel voorbeeld

Op Google plaats je een advertentie die qua boodschap goed aansluit op de landingspagina waarnaar de advertentie verwijst. Op de landingspagina plaatst je een opt-in waarmee de bezoeker een waardevol e-book kan downloaden.

Vervolgens krijgt degene die zich heeft ingeschreven een reeks e-mails, waaronder een e-mail met een aanbieding voor het product die je verkoopt. Je ziet, de kanalen zijn op elkaar afgestemd waardoor ze elkaar aanvullen.

Focus, focus en nog een focus

Door je op enkele online kanalen te focussen behaal je over het algemeen sneller resultaat dan wanneer je veel kanalen een klein beetje benut. Laat je dus niet verleiden om iedere online marketing kanaal te benutten omdat het klanten op zou kunnen leveren. Meestal krijg je dan het tegenovergestelde.

Zelf starten met online marketing of uitbesteden?

En dan de belangrijkste vraag waarmee we dit artikel afsluiten: is het zinvol om zelf met online marketing te starten of kun je het werk beter uitbesteden aan een online marketingbureau? Dat verschilt per case.

Als je een marketingteam in je bedrijf hebt, adviseren we je om de online marketing intern op te pakken. Dat is onderaan de streep goedkoper en je hebt de zekerheid van de beschikbaarheid van je personeel.Als je nog geen marketingteam hebt of als degene die de marketing doet eigenlijk al te veel verschillende taken heeft, dan raden we je aan om een online marketing bureau in te schakelen. Online marketing is namelijk een vak, je kunt het er dus niet zomaar even bij doen.

Gerelateerde berichten

Over ons

Check onze informatieve blogs voor interessante inzichten in het MKB en hoe daarin te slagen.

Contactgegevens

Via info @ sos-mkb.nl neem je eenvoudig contact met ons op. We beantwoorden je vragen zo snel mogelijk.

© 2024 Alle rechten voorbehouden