Door industriele verpakkingen komen producten aan op de plaats van bestemming

Jaarlijks worden miljoenen verpakkingen gemaakt en producten versleept. Dit gebeurt natuurlijk allemaal op basis van vaste praktijken die zichzelf bewezen hebben en waardoor producten veilig aangekomen op de plaats van bestemming, zodat ze aangekocht kunnen worden door consumenten om zo de cirkel van productie en consumptie te sluiten. Het is natuurlijk belangrijk dat verpakkingen voldoen aan de eisen die gesteld zijn door zowel de producenten als consumenten. In deze blog gaan we vertellen welke industriële verpakkingen er mogelijk zijn, waardoor jij als producent of ontwikkelaar van producten precies weet wat je kunt kiezen.

Primaire verpakking 

Wanneer we in termen van primaire verpakking spreken, dan hebben we het over de eerste verpakking die rond een product zit, denk bijvoorbeeld aan een pot met bieten. De bieten zijn geplaatst in de pot, om deze natuurlijk zonder problemen te kunnen vervoeren naar de supermarkt. We zien de primaire verpakking in de supermarkt staan, deze is vaak gemaakt van blik, glas, karton of plastic.

Secundaire verpakking 

Wanneer werd hebben over de seculaire verpakking dan gaat het om het plastic bijvoorbeeld over de potten bieten heen zitten om ze te beschermen tijdens de reis van de producent naar de groothandelaar, naar de supermarkt en uiteindelijk naar de keuken van de consument.

Bubbeltjesplastic is een heel goed voorbeeld van een secundaire verpakking.

Tertiaire verpakking 

Tot slot hebben we dan de tertiaire verpakking die eigenlijk de grootste bescherming biedt tegen horten en stoten in de vrachtwagen. Denk hierbij aan houten kisten of bijvoorbeeld pallets die het makkelijker maken om grote hoeveelheden producten  te vervoeren en op te slaan.

Conclusie 

Wanneer we kijken naar de ontwikkeling van de verschillende verpakkingen, dan valt het op dat de eerste verpakking, de primaire verpakking, bijzonder belangrijk is om de kwaliteit van een bepaald product te weerspiegelen. Je ziet dat deze een aantrekkelijk design heeft. De andere verpakkingen zijn meer uniform en hebben een meer beschermende functie tijdens het distributieproces.