CRM voor MKB

Geplaatst op

Op deze manier profiteren kleine en middelgrote ondernemingen (MKB) van het gebruik van schaalbare, modulaire CRM-software.

Bedrijven van alle soorten en maten kunnen over het algemeen profiteren van het gebruik van CRM-software. Vaak blijft echter het vooroordeel bestaan dat het gebruik van bedrijfssoftware alleen zou lonen vanaf een bepaalde grootte. In feite zijn het echter meestal kleinere bedrijven die bijzonder veel baat zouden hebben bij het gebruik van een CRM-systeem of waar de positieve veranderingen na implementatie bijzonder snel merkbaar worden. In het volgende willen we daarom de rol van CRM-software voor kleine en middelgrote ondernemingen nader bekijken en laten zien van welke kenmerken kmo’s het bijzonder profiteren. Een gedetailleerde blik op een van de belangrijkste CRM-systemen in Duitsland zal ook worden genomen.

Wat is SuperOffice?

SuperOffice CRM is een CRM-software van het gelijknamige bedrijf SuperOffice. Met behulp van het systeem kunnen verkoop-, marketing- en klantenserviceprocessen worden gedigitaliseerd en geautomatiseerd. Het doel is om duurzame relaties met klanten op te bouwen en nieuwe klanten te winnen. Omdat het systeem ook de samenwerking in het team ondersteunt, moeten relaties met collega’s ook een hoge prioriteit krijgen met betrekking tot het systeem. Kortom, het systeem is gericht op bijna alle bedrijfsgroottes, van kleine bedrijven met 20 werknemers tot internationale bedrijven met meer dan 250 werknemers.

Wat is een KMO?

Het midden- en kleinbedrijf (kortweg het MKB) vormt de ruggengraat van de Europese economie. Zij vormen ruim 90 procent van alle bedrijven in Europa en zijn daarom van groot belang voor de nationale economie. In het tijdperk van digitale transformatie is het daarom des te belangrijker dat deze bedrijven adequate, digitale ondersteuning krijgen. Er zijn tal van CRM-systemen die specifiek gericht zijn op kleine en middelgrote bedrijven. De systeemhuizen die deze oplossingen publiceren, zijn gespecialiseerd in de eisen en uitdagingen van het MKB. Ook hebben deze bedrijven meestal jarenlange ervaring in de ondersteuning en implementatie van softwareprojecten in bedrijven van deze omvang. Ze zijn zich dan ook bewust van mogelijke valkuilen in het project en zijn in staat om aanbevelingen te doen.

CRM voor MKB

Wat zijn de vereisten bij het kiezen van een CRM voor het MKB? In principe is elk bedrijf individueel en heeft dus ook een individueel eisenprofiel voor een geschikt systeem. Niettemin zijn er enkele basiskenmerken waarvan kleine en middelgrote ondernemingen het meest profiteren.

Schaalbaarheid

De schaalbaarheid van een software verwijst naar het vermogen om zich aan te passen aan de veranderende eisen van een bedrijf in termen van prestaties. Concreet betekent dit dat er bijvoorbeeld zonder problemen nieuwe gebruikers kunnen worden gecreëerd of dat er zonder problemen nieuwe opslagruimte kan worden gecreëerd als het bedrijf groeit en dit dus noodzakelijk is. Tegelijkertijd kan schaalbare software natuurlijk ook bedrijven ondersteunen die momenteel krimpen en dus minder opslagruimte en gebruikerstoegang nodig hebben. In de regel verlaagt dit ook de kosten van het systeem.

Modulair ontwerp

Binnen een softwaremodule worden meestal functies gebundeld, die meestal vereist zijn in een specifiek bedrijf of taakgebied. Modulaire systemen stellen bedrijven in staat om eenvoudig extra functionele gebieden toe te voegen indien nodig. Op deze manier ondersteunt het systeem kleine en middelgrote ondernemingen volledig in alle veranderingsprocessen die ze in de loop van de geschiedenis van het bedrijf kunnen doorlopen. 

Gerelateerde berichten

Hoe weet je of een baan bij je past?

Als je moeite hebt met het vinden van vacatures Rotterdam, weet je misschien nog steeds niet of de baan bij je past. In een ander geval kun je je...

Lees meer

Over ons

Check onze informatieve blogs voor interessante inzichten in het MKB en hoe daarin te slagen.

Contactgegevens

Via info @ sos-mkb.nl neem je eenvoudig contact met ons op. We beantwoorden je vragen zo snel mogelijk.

© 2024 Alle rechten voorbehouden