De 10 meest gemaakte fouten bij de verkoop van een bedrijf

Geplaatst op

U bent op dit punt aanbeland. U bent van plan uw bedrijf te verkopen, maar u weet niet hoe u dat moet aanpakken. Het kopen en verkopen van bedrijven is een ingewikkeld proces waarbij u gemakkelijk over obstakels kunt struikelen die kunnen leiden tot het mislukken van de operatie.

Om dit te voorkomen, leggen we u in dit artikel de tien fouten uit die u nooit mag maken als u wilt dat de verkoop van uw bedrijf een succes wordt:

1. Geen rigide waardering van uw bedrijf hebben

U kunt niet beginnen met de verkoop van uw bedrijf zonder echt te weten wat het waard is. In dat geval zult u niet rationeel over uw prijs kunnen onderhandelen met uw potentiële kopers. Het is mogelijk dat u een prijs vraagt die uw mogelijkheden te boven gaat of dat u het feit negeert dat de echte waarde van uw bedrijf veel groter is dan wat u vraagt.

2. Uw belangen of beweegredenen om het bedrijf te verkopen veranderen tijdens de verkoop.

Een goede verkoper moet vooraf nadenken over waarom hij zijn bedrijf wil verkopen en wat hij wil doen nadat het verkocht is. Het kan schadelijk zijn als u dat niet duidelijk voor ogen hebt wanneer het tijd wordt om te verkopen, aangezien de koper vreemde veranderingen in uw houding kan opmerken en zijn bezorgdheid kan uiten. Zij zouden uw onzekerheid ook kunnen interpreteren als een gebrek aan eerlijkheid; en daardoor zou uw koper aan u en vervolgens aan uw bedrijf kunnen gaan twijfelen. Dit verhoogt zijn risicoperceptie en zal onvermijdelijk de waarde die hij aan uw bedrijf toekent verlagen.

3. Onderhandelen met slechts één koper

Wanneer u met slechts één koper begint te onderhandelen en de koper komt dit te weten, dan zal hij tijd beginnen te verspillen en elke vergadering verlaten met de vraag om meer toegevingen.

4. Het proces niet beginnen met vertrouwelijkheid

Een gebrek aan vertrouwelijkheid kan ervoor zorgen dat de koper afziet van de aankooptransactie en kan ook onzekerheid in de markt creëren over de toekomst van uw onderneming. Op die manier kunnen geruchten worden aangewakkerd en kan de markt gaan denken dat uw bedrijf zo lang te koop heeft gestaan omdat er problemen mee zijn, wat bijgevolg zou leiden tot een ongewenste devaluatie van uw bedrijf.

Uitgelicht: https://www.overnameadvies.nl/bedrijf-verkopen

5. Het proces alleen ondernemen, geen adviseurs inhuren

De verkoop van uw bedrijf is een moeizaam en tijdrovend proces. Tijdens het hele proces moet u in gedachten houden dat het resultaat van uw bedrijf moet zijn wat het beste is voor het bedrijf, terwijl u tegelijkertijd de adviseurs in de gaten houdt en ervoor zorgt dat zij u bij elke stap op de hoogte houden.

Zonder goede adviseurs is het zeer moeilijk om de vertrouwelijkheid te bewaren en te zorgen voor een rigoureus zoekproces naar de ideale koper.

Zelfs de beste onderhandelaars kunnen falen bij de verkoop van hun eigen bedrijf omdat het niet zomaar een onderhandeling is, u moet er rekening mee houden dat er persoonlijke sentimenten zullen zijn die uw vermogen om te onderhandelen waarschijnlijk grotendeels zullen beïnvloeden omdat u niet langer objectief bent.

6. Verwaarlozing van de onderneming tijdens de verkoop

Zoals gezegd is de verkoop van een bedrijf een langdurig proces dat veel focus en inspanning vergt, het is dan ook verbijsterend dat een ondernemer deze taak alleen op zich zou nemen.

7. Het oriënteren van de operatie alleen in de lokale omgeving.

Deze mogelijkheid leidt tot een vermindering van de vertrouwelijkheid, en het is ook onduidelijk of de potentiële kopers in dit gebied wel de beste voor de onderneming zouden zijn.

8. Er eventueel niet van uitgaan dat er andere minderheidsaandeelhouders zijn (waarschijnlijk met bijzonder verschillende motieven of belangen).

Het is van fundamenteel belang dat alle aandeelhouders het eens zijn over de verkoop van de onderneming; anders zou de operatie de inspanningen van de onderneming en het geïnvesteerde geld in gevaar kunnen brengen en tevergeefs laten. U moet hen betrekken bij alles wat de onderneming aanbelangt.

Leestip: Zelf je autobedrijf verkopen? Dat kan!

9. De verkoop willen overhaasten.

Haastige spoed kan ertoe leiden dat u de mogelijkheid verliest om te onderhandelen en de beste koper te vinden. Uw koper kan zien of u haast hebt, wat onzekerheid kan opwekken en hem munitie zal geven om meer concessies te eisen.

10. Het proces niet plannen.

Het verkoopproces moet altijd worden gepland, anders zou u in elke fase waarde kunnen verliezen. Haast brengt alleen maar risico’s en verrassingen met zich mee, wat leidt tot de devaluatie van het bedrijf, de verlenging van het proces, de complexiteit bij het verkopen van uw bedrijf en, als gevolg daarvan, de kans op mislukking zal toenemen.

Gerelateerde berichten

Hoe weet je of een baan bij je past?

Als je moeite hebt met het vinden van vacatures Rotterdam, weet je misschien nog steeds niet of de baan bij je past. In een ander geval kun je je...

Lees meer

Over ons

Check onze informatieve blogs voor interessante inzichten in het MKB en hoe daarin te slagen.

Contactgegevens

Via info @ sos-mkb.nl neem je eenvoudig contact met ons op. We beantwoorden je vragen zo snel mogelijk.

© 2024 Alle rechten voorbehouden