Digital signage en haar benodigdheden

Geplaatst op

Wat is digital signage?

Digital signage, ook wel narrowcasting, is een vrij nieuwe vorm van (bedrijfs)communicatie. Bij deze manier van communicatie worden er digital schermen gebruikt om dynamische content te laten zien. Digital signage kan in verschillende branches ingezet worden en zowel in de winkel als op kantoor. Naast de uitstraling heeft narrowcasting voor elke sector is er wel een toepassing. Denk hierbij aan menuborden in restaurants of bedrijfsnieuws op kantoor. Waar wordt narrowcasting tegenwoordig zoal gebruikt? En wat voor benodigdheden zijn er nodig?

Waar wordt digital signage gebruikt

Digital signage wordt in veel verschillende uiteenlopende sectoren gebruikt, zoals: retail, corporate, venues en restaurants. In de retail wordt digital signage vaak gebruikt voor branding van de winkel en het weergeven van content en aanbiedingen. Op corporate niveau wordt narrowcasting gebruikt om werknemers te informeren over bijvoorbeeld bedrijfsnieuws, (veiligheids)instructies en roosters. Op venues wordt deze manier van communicatie vaak gebruikt om de bezoekers te informeren over bijvoorbeeld, tijden van de voorstelling in bioscopen of vertrektijden op station. Daarnaast wordt digital signage hier vaak gebruikt voor vermaak van de bezoekers. In restaurants wordt digital signage gebruikt voor realtime menuborden en vermaak tijdens het wachten. Door een actuele weergave van de keuken weer te geven, kunnen er geen telleurstellingen ontstaan. Narrowcasting heeft veel voordelen en geeft een goede uitstraling aan het bedrijf of winkel. Zo kan je altijd de nieuwste informatie delen met de klanten of werknemers.

Voordelen van narrowcasting

Digital signage neemt verschillende voordelen met zich mee en dat is per sector weer verschillend. Echter hebben alle sectoren 1 voordeel gemeen: deze vorm van communicatie zorgt voor een professionele en vooral aantrekkelijke manier van het verstrekken van informatie. In retail zorgt narrowcasting voor een omzetstijging tot wel 15 procent. Digital signage heeft op corporate niveau het voordeel dat er op een makkelijke manier realtime informatie gedeeld kan worden. Hierdoor zijn zowel de werknemers als klanten altijd op de hoogte van het reilen en zeilen van het bedrijf. Het voordeel voor venues is dat de narrowcasting realtime informatie kan geven over de tijden, waardoor de bezoekers altijd weten waar ze aan toe zijn. In restaurants heeft digital signage het voordeel dat de klanten altijd op de hoogte zijn van het huidige aanbod. Zo komen zij nooit voor een telleurstelling te staan.

Digital signage vs. statische media

De voorganger van digital signage zijn de posters en borden, ook wel statische media. Hoewel dit nog steeds gebruikt wordt is er te zien dat narrowcasting zijn opmars maakt. Het verschil met digital signage is dat je hier realtime informatie kan leveren aan je klanten, bezoekers en werknemers. Daarnaast is het door middel van narrowcasting tegenwoordig mogelijk om bewegende beelden af te spelen voor een nog grotere ervaring.

Benodigdheden voor narrowcasting

Je hebt besloten dat jouw bedrijf of winkel ook aan digital signage moet gaan doen, maar wat zijn de benodigdheden? Voor digital signage heb je hardware narrowcasting en software narrowcasting nodig. Hardware narrowcasting bestaat uit een digital signage player en een scherm. Een digital signage player is een ontvanger die ervoor zorgt dat de content op het scherm wordt afgespeeld. Op de digital signage player staat een speciale software. Met de narrowcasting software is het mogelijk om via de computer de content te maken, aan te passen en te sturen naar de digital signage player.

Gerelateerde berichten

Hoe weet je of een baan bij je past?

Als je moeite hebt met het vinden van vacatures Rotterdam, weet je misschien nog steeds niet of de baan bij je past. In een ander geval kun je je...

Lees meer

Over ons

Contactgegevens

Via info @ domein.nl neem je eenvoudig contact met ons op. We beantwoorden je vragen zo snel mogelijk.

© 2023 Alle rechten voorbehouden