Tips voor een goed huisstijl ontwerp

Geplaatst op

Je bent een startende ondernemer en wilt de tijd nemen om je bedrijf direct goed op de kaart te zetten. Een goede en herkenbare huisstijl voor je bedrijf vind je een must en je wil hier dan ook graag mee aan de slag gaan. Een bureau inhuren is een optie, maar je wil eerst proberen om zelf een huisstijl te ontwerpen. Maar hoe te beginnen als je dit nog nooit hebt gedaan? Hieronder geven wij tips voor een goed huisstijl ontwerp die je wellicht op weg kunnen helpen.

Sterk logo ontwerp

Voer jouw huisstijl door in al je promotiemateriaal, zoals visitekaartjes, briefpapier, enveloppen, website en social media. Dit zorgt voor eenheid en herkenbaarheid. Kies hierbij dus ook voor een krachtig logo met of zonder slogan die aansluit bij de rest van jouw huisstijl. Een ijzersterk logo laten ontwerpen? Via 15eurologos.nl kun je voordelig een professioneel logo laten maken.

Uitstraling huisstijl

Een huisstijl staat grotendeels voor de identiteit van jou, je bedrijf of de kernwaarden waar jij en je medewerkers voor staan. Het ontwikkelen van een huisstijl voor jouw bedrijf is dus van essentieel belang om goed weer te kunnen geven waar jouw bedrijf voor staat en wat je uit wilt stralen. Is jouw bedrijf startende met jonge compagnons of bevindt jouw bedrijf zich in het hogere segment van de zakelijke sector, zoals een notariskantoor? Een jong bedrijf zal sneller kiezen voor een dynamische en trendy huisstijl, waarbij een bedrijf uit de zakelijke sector eerder zal kiezen voor eenvoud en elegantie. Bedenk dus de eventuele boodschap en kernwaarden die je uit wil stralen via je huisstijl. 

Huisstijl laten ontwerpen

Als je zelf niet creatief aangelegd bent, is het verstandig om de opdracht voor het maken van een huisstijl direct al uit te besteden aan een professional op dit gebied. Dit scheelt je vele uren irritatie en gedoe. Hoe duidelijker jij je wensen doorgeeft aan deze persoon, hoe dichter hij kan proberen om bij de huisstijl te komen die past bij jou bedrijf. Vertel belangrijke informatie over jouw bedrijf zoals de missie, visie, diensten of producten die je verkoopt, boodschap en doelgroep(en) die jouw bedrijf wil bereiken en bedienen.

Huisstijl blijven doorontwikkelen

Ben je een aantal jaar bezig met je bedrijf, dan is het behalve de (half)jaarlijkse evaluatie binnen je bedrijf ook tijd voor een evaluatie of doorontwikkeling van je huisstijl. Zijn jouw producten/diensten nog hetzelfde of wil je een andere markt gaan bedienen? Ben je nog steeds bezig om dezelfde doelgroepen te bereiken of zijn deze doelgroepen inmiddels uitgebreid? Is de huisstijl nog van deze tijd of kan een opfrisser geen kwaad? Dat zijn allemaal zaken die je je af moet vragen tijdens de evaluatie van je huisstijl. Is er weinig veranderd binnen het bedrijf? Dan behoeft de huisstijl waarschijnlijk ook weinig aanpassing. Ga je innoveren of vernieuwen binnen het bedrijf? Dan past daar wellicht een aangepaste huisstijl of ander logo bij. Maken jouw personeelsleden na hun jarenlange ervaring en opleiding een verschil door hun manier van werken ten opzichte van andere bedrijven? Wellicht is het een optie om hier meer de focus op te leggen binnen de huisstijl.

Gerelateerde berichten

Hoe weet je of een baan bij je past?

Als je moeite hebt met het vinden van vacatures Rotterdam, weet je misschien nog steeds niet of de baan bij je past. In een ander geval kun je je...

Lees meer

Over ons

Check onze informatieve blogs voor interessante inzichten in het MKB en hoe daarin te slagen.

Contactgegevens

Via info @ sos-mkb.nl neem je eenvoudig contact met ons op. We beantwoorden je vragen zo snel mogelijk.

© 2024 Alle rechten voorbehouden