Voorkom problemen met liquiditeit met een goed debiteurenbeheer

Geplaatst op

Openstaande debiteurenvorderingen kunnen een groot probleem zijn. Het kan er zelfs voor zorgen dat je in financiële problemen komt. Want als je je betalingen niet binnen krijgt kun je immers ook je eigen rekeningen niet betalen of nieuwe investeringen doen. Daarom kiezen steeds meer bedrijven ervoor om het debiteurenbeheer uit te besteden. Hierdoor hoef je zelf niet meer in de gaten te houden of een factuur op tijd is betaald. Daarnaast worden betalingsherinneringen automatisch verstuurd op een door jou bepaalde datum. Als de klant dan nog niet aan zijn verplichting voldoet kan de vordering automatisch naar een incassobureau worden doorgestuurd.

Wat is het voordeel van uitbesteden van het debiteurenbeheer?

Als je het debiteurenbeheer niet zelf doet dan voorkom je dat je in een vervelende situatie terechtkomt met je klanten. Veel ondernemers vinden het vervelend om tegen die aardige klant waar ze al jaren goed zaken mee doen aan te spreken op een openstaande factuur. Dat kun je dan ook prima overlaten aan een automatisch systeem. Als de klant onmachtig is om te betalen kun je ook heel eenvoudig een betalingsregeling afspreken en deze in het systeem zetten. De afgesproken termijnen worden vervolgens automatisch gemonitord. Dat geldt ook voor verleend uitstel van betaling.

Op deze manier kun je de relatie met je klanten goed houden, ook als er een keer een factuur vergeten wordt. Natuurlijk wordt het een ander verhaal als een vordering naar een incassobureau mot of zelfs naar de deurwaarder. Maar dan is er vaak meer aan de hand en kun je inmiddels vast niet meer spreken van een goede klant met wie je de relatie graag goed wilt houden.

Steeds meer bedrijven doen het debiteurenbeheer niet meer zelf

Het is een trend aan het worden, het debiteurenbeheer uitbesteden. Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om tijd en energie te besparen. Je kunt als beheerder van het systeem zelf de regels bepalen. Na hoeveel dagen wordt een betalingsherinnering gestuurd? Wanneer wordt een klant officieel aangemaand en wanneer gaat de vordering naar het incassobureau? Individueel aanpassen is altijd mogelijk. Dit is erg handig als je een afwijkende afspraak met een debiteur hebt gemaakt.

Als je ervoor kiest om het debiteurenbeheer uit te besteden houd je een duidelijke scheiding tussen je relatie met de klant en de betaling van je opdracht. Zo hoef je tijdens je contact met een klant niet over een openstaande vordering te beginnen. Tenzij de klant er natuurlijk zelf over begint omdat hij een regeling wil treffen vanwege liquiditeitsproblemen.

Gerelateerde berichten

Hoe weet je of een baan bij je past?

Als je moeite hebt met het vinden van vacatures Rotterdam, weet je misschien nog steeds niet of de baan bij je past. In een ander geval kun je je...

Lees meer

Over ons

Check onze informatieve blogs voor interessante inzichten in het MKB en hoe daarin te slagen.

Contactgegevens

Via info @ sos-mkb.nl neem je eenvoudig contact met ons op. We beantwoorden je vragen zo snel mogelijk.

© 2024 Alle rechten voorbehouden