Wat is loonregres voor werkgevers?

Geplaatst op

Het is voor werkgevers mogelijk om loonregres aan te vragen voor werknemers. Als een werknemer arbeidsongeschikt raakt bij een ongeval dat veroorzaakt is door een aansprakelijke derde, dan kan de werkgever deze kosten in veel gevallen verhalen op de schuldige. In deze blog vertellen we je meer over loonregres voor werkgevers en over welke kosten de werkgever kan verhalen.

Loonregres aanvragen

Het kan maar zo gebeuren dat een werknemer voor hele lange tijd arbeidsongeschikt raakt door een ongeval veroorzaakt door een derde. In deze periode is de werknemer een zeer grote kostenpost voor de werkgever. In zo’n geval is het voor het bedrijf zeer interessant om loonregres aan te vragen. In veel gevallen kun je als werkgever deze kosten verhalen op de derde partij die schuldig is aan de arbeidsongeschiktheid van je werknemer. Wil je als bedrijf meer weten over loonregres? We raden aan om contact op te nemen met een professionele organisatie die gespecialiseerd is in letselschade en loonregres voor werkgevers.

Welke kosten kan een werkgever verhalen?

Bij loonregres kan de werkgever zowel net nettoloon als de re-integratiekosten voor de werknemer verhalen op de derde partij. Als werkgever ben je bijvoorbeeld verplicht om twee jaar lang minimaal 70% van het loon van een werknemer door te betalen. Ook als er een derde partij is die aansprakelijk is voor de schade. Met loonregres is het dus mogelijk om deze kosten te verhalen op de aansprakelijke derde partij. Onder het nettoloon worden de onderstaande componenten verstaan:

  • Doorbetaalde nettosalaris
  • Eventuele toeslagen ploegendiensten
  • Vaste vergoedingen voor overwerken
  • Eindejaarsuitkering
  • Bijdrage werkgever pensioenpremie

Een eventuele verzekering tegen loondoorbetaling voorkomt helaas niet dat de financiële gevolgen vaak groot zijn. Informeer daarom naar de mogelijkheden voor loonregres. Naast het nettosalaris kunnen ook de onderstaande re-integratiekosten verhaald worden op de aansprakelijke derde:

  • Kosten van aanpassing, zoals bijv. andere werkplek of ander vervoer naar werk
  • Administratiekosten, zoals kosten van gesprekken tussen werkgever en werknemer en kosten arbodienst
  • Kosten van de re-integratiemaatregelen, zoals omscholing of een re-integratietraject

Gerelateerde berichten

Over ons

Check onze informatieve blogs voor interessante inzichten in het MKB en hoe daarin te slagen.

Contactgegevens

Via info @ sos-mkb.nl neem je eenvoudig contact met ons op. We beantwoorden je vragen zo snel mogelijk.

© 2024 Alle rechten voorbehouden