5 tips voor effectief marktonderzoek

Geplaatst op

U en uw team kunnen een scala aan nieuwe zakelijke ideeën en marktkansen overwegen, maar niet allemaal zijn ze het nastreven waard. Het is belangrijk om uw opties te beperken en ervoor te zorgen dat u zich concentreert op de opties met het grootste potentieel voor succes.

Het najagen van te veel groei-initiatieven kan gevaarlijk zijn voor uw bedrijf. Volgens de Harvard Business Review: “Naarmate de prioriteitenlijst van een uitvoerend team groeit, daalt de omzet van het bedrijf in feite ten opzichte van zijn collega’s”. Maar het focussen op een kleine set van veelbelovende initiatieven kan leiden tot een bovengemiddelde omzetgroei.

Volg deze vijf stappen om de aantrekkelijkheid van een nieuwe marktopportuniteit te evalueren en begin met het prioriteren van uw bedrijfsgroei-initiatieven.

1. Onderzoek uw klanten en concurrentie.

Gebruik marktonderzoek om uw klanten (middels o.a. klanttevredenheidsonderzoek door Feedback Smiley) en concurrenten op meerdere niveaus te analyseren. Dit zal u helpen evalueren of de vraag naar een product/dienst echt is en of het de moeite waard is om uit te breiden naar een potentiële nieuwe markt voor uw bedrijf.

Identificeer segmenten van consumenten die gemeenschappelijke kenmerken hebben, zoals leeftijd, geslacht, opleiding, inkomen, beroep en woonplaats, of zachtere variabelen zoals levensstijl en waarden. Houd ook rekening met de motivatie van de consument. Welke “job” probeert de klant gedaan te krijgen? Welke barrières kunnen de consumptie beperken?

Weten wie uw belangrijkste concurrenten zijn en hun sterke en zwakke punten beoordelen kan ook specifieke groeistrategieën en manieren om uw producten en diensten te onderscheiden.

2. Krijg een beeld van de markt op hoog niveau.

Het is echter niet voldoende om uw klanten en concurrenten te beoordelen. U moet ook een breder inzicht krijgen in de markt als geheel en wat het potentieel van succes in de markt is.

Anders zou uw organisatie kunnen worden opgesloten in de gedachte dat een paar procentpunten toename voldoende is, waarbij er eigenlijk veel meer potentieel is. Marktonderzoekers zijn experts in het geven van het algemene objectieve beeld en kunnen u helpen om af te stappen van het intra-company denken.

Bij het analyseren van een markt komen deze vragen aan de orde:

  • Wat is de marktomvang?
  • Hoe snel groeit of krimpt de markt?
  • Hoeveel kopers zijn er?
  • Wat zijn de toetredingsdrempels?
  • Wat is de onderhandelingspositie van leveranciers?
  • Wat is de intensiteit van de concurrentie?
  • Is er een dreiging van nieuwe toetreders of vervangende producten of diensten?

 

3. Verken aangrenzende kansen.

Het nastreven van aangrenzende kansen kan ook een winnende strategie zijn.

In een studie van vijf jaar hebben onderzoekers de groei en prestaties van 1.850 bedrijven geanalyseerd. Zij vonden dat de bedrijven met de meest duurzame winstgevende groei een systematische, gedisciplineerde aanpak hadden gebruikt om de grenzen van hun kernactiviteiten in een aangrenzende ruimte uit te breiden. Sommige bedrijven breidden zich uit van de ene geografische markt naar de andere, terwijl andere een bestaand bedrijfsmodel toepasten op aangrenzende segmenten.

Neem als voorbeeld het merk Crest tandpasta van Procter & Gamble. Eind jaren negentig floreerde Crest, maar Procter & Gamble heeft het merk nieuw leven ingeblazen door de introductie van Crest Whitestrips en SpinBrush in twee andere categorieën – tanden bleken en poetsen.

Het bedrijf gebruikte dezelfde kanalen om dezelfde klanten te bereiken met hetzelfde marketingkader en voegde meer dan 200 miljoen dollar aan nieuwe verkopen toe voor elk nieuw merk in één jaar.

Het houden van uw vinger aan de pols van een markt zal u helpen om een proactieve benadering te handhaven en uw rivalen winstgevend te ontgroeien door manieren te vinden om buiten uw kernactiviteit uit te breiden.

4. Begrijp de factoren van de bedrijfsomgeving.

Een ander gebied om te verkennen is de algemene bedrijfsomgeving, die een grote impact kan hebben op de prestaties van het bedrijf en de manier waarop de industrieën werken.

Het ondernemingsklimaat omvat factoren zoals:

  • Technologische ontwikkelingen
  • Overheidsvoorschriften
  • Geopolitieke verschuivingen
  • Economische indicatoren
  • Handelsbeleid
  • Sociale en culturele normen

5. Vind snel het marktonderzoek dat u nodig hebt.

Het verzamelen en synthetiseren van informatie over al deze categorieën kan veel tijd, moeite en expertise kosten, maar marktonderzoeksrapporten kunnen u een nuttige bijdrage leveren.

“Off-the-shelf” rapporten, zoals die beschikbaar zijn op sos-mkb.nl, kunnen u voorzien van veel van de informatie die u nodig heeft voor een volledig begrip van de klant, de concurrentie, de industrie en het bedrijfsklimaat.

Gerelateerde berichten

Innoveer Uw Verkeersmanagement met Erdi: Verkeerspollers en Kentekenherkenning

In de steeds veranderende stedelijke landschappen is het beheer van verkeer en veiligheid een voortdurende uitdaging. Erdi Verkeerstechniek staat in...

Lees meer

Uw Opslagoplossingen in Noord-Holland: Wormerveer en Purmerend

Bij het zoeken naar een flexibele en betrouwbare opslagruimte in Noord-Holland, zijn zowel Wormerveer als Purmerend populaire opties voor...

Lees meer

Over ons

Check onze informatieve blogs voor interessante inzichten in het MKB en hoe daarin te slagen.

Contactgegevens

Via info @ sos-mkb.nl neem je eenvoudig contact met ons op. We beantwoorden je vragen zo snel mogelijk.

© 2024 Alle rechten voorbehouden